Egységes értékelési elvek magyar nyelv és irodalomból
Irodalom
A számonkérések és osztályzattal értékelt feladatok alábbi típusait alkalmazzuk:
- Iskolai „nagydolgozat”: műelemzés, érvelő esszé
- Röpdolgozat vagy írásbeli felelet kisebb anyagrészből
- Teszt jellegű feladatsor
- Házi dolgozat
- Olvasónapló
- Olvasásellenőrző kérdéssor
- Szóbeli felelet
- Kiselőadás
- Memoriter
- Órai munka
Iskolai „nagydolgozat” (szövegalkotás) értékelésekor az érettségi pontozási útmutatót vesszük alapul.
A fogalmazványra három osztályzatot adunk: tartalom (irodalom), szövegalkotás (magyar nyelv), nyelvi minőség (magyar nyelv).
A tanulók a dolgozatíráskor használhatják helyesírási szótárukat.
Teszt jellegű, nagyobb témakört felölelő feladatsor értékelésekor a következő sávokat alkalmazzuk:
Elégtelen: | 0-40 % |
Elégséges: | 41-55 % |
Közepes: | 56-70 % |
Jó: | 71-85 % |
Jeles: | 86-100 % |
A dolgozat nehézségi szintjétől függően a határok 5 %-kal elmozdíthatók.
A feladatlapon feltüntetjük az elérhető pontszámokat.
Olvasásellenőrző kérdéssor a kötelező olvasmányok esetén adható. Elégtelen jár, ha valaki nem vagy csak részleteiben olvasta az adott művet. A tanár további osztályzatokkal értékelheti az olvasás minőségét/mélységét, értő voltát.
A Memoritert osztályzattal értékeljük. Számonkérhető írásban vagy szóban, naplóba írt osztályzatot csak nagyobb terjedelmű megtanult szöveg érdemel. A szövegismeret minősége, magabiztossága alapján bármely osztályzat adható.
Az érettségin kiemelt szerzőktől (életművek) több mű teljes terjedelmű ismerete követelmény, a vizsgatematika további - elsősorban hazai – alkotóitól idézeteket, szövegrészleteket kell ismerni.
Szóbeli felelet értékelésében a tartalom mellett a szövegalkotás és a nyelvi minőség játszik szerepet. Mivel az érettségin 50 %-ot ér a tartalom, és ugyanannyit az előadásmód, ezért így kell viszonyulni a tanulmányi idő alatti feleletekhez is.
Magyar nyelv
A számonkérések és osztályzattal értékelt feladatok alábbi típusait alkalmazzuk:
- Nyelvi, nyelvtani ismereteket ellenőrző dolgozat
- Röpdolgozat vagy írásbeli felelet kisebb anyagrészből
- Iskolai irodalmi dolgozat szövegalkotási és nyelvi minősége
- Tollbamondás
- Szövegértés
- Szóbeli felelet
- Kiselőadás
- Órai munka
Nyelvi, nyelvtani ismereteket ellenőrző dolgozat esetében célszerű az elméleti tudást és annak gyakorlati alkalmazását is vizsgálni.
Iskolai irodalmi dolgozat szövegalkotási és nyelvi minősége: A szövegalkotás értékelésekor az érettségi pontozási útmutatót vesszük alapul. A fogalmazványra három osztályzatot adunk: tartalom (irodalom), szövegalkotás (magyar nyelv), nyelvi minőség (magyar nyelv). A tanulók a dolgozatíráskor használhatják helyesírási szótárukat.
Szóbeli felelet értékelésében a tartalom mellett a szövegalkotás és a nyelvi minőség játszik szerepet. Mivel az érettségin 50 %-ot ér a tartalom, és ugyanannyit az előadásmód, ezért így kell viszonyulni a tanulmányi idő alatti feleletekhez is.
Tollbamondás értékelésekor az érettségi javítási útmutatóját vesszük figyelembe. Az év eleji helyesírási felmérőt követően a mérést szervező szaktanár állapítja meg a hibapontok és az osztályzatok rendszerét.
Szövegértés mérésekor a középszintű érettségi feladat a minta, pontozási útmutatója pedig az értékelés alapja.
A helyesírás súlya a nyelvi osztályzatban
Az érettségi pontszámításából kiindulva kívánatos, hogy a félévi és év végi nyelvi osztályzat kialakításakor a tollbamondás (helyesírás) osztályzatok legfeljebb 20 %-ban számítsanak.
Példa az éves osztályzatok eloszlására:
- nyelvtani, nyelvi ismeretek (feleletek, dolgozatok): 4-5 osztályzat
- tollbamondás:1-2 osztályzat
- irod. dolgozatok komplex nyelvi jegye: 2-3 osztályzat
- szövegértés: 1-2 osztályzat
Összesen: 8 – 12 osztályzat, ahol a helyesírás kb. 20 %-ban van jelen.