Budapest VI. Kerületi Kölcsey Ferenc Gimnázium
 

A projektünk az iskola mögötti hátsó udvar hasznosítását, zöldítését tűzte ki célul. A mellékelt képeken jól látható, hogy sikerült a használaton kívüli terület értékessé, széppé alakítása.

Már a hátsó udvar kitakarítása is időigényes volt, hiszen az évek óta ott tárolt csöveket, azok csomagolási hulladékát és sok szemetet kellett eltávolítanunk. Bokrokat metszettünk és elszáradt ágakat szedtünk össze.

Mivel az előzetes tapasztalatok azt mutatták, hogy terület talaja növények ültetésére nem igazán alkalmas, azt gondoltuk, magaságyásokban biztosítjuk a megfelelő termesztő közeget. A papíron történő tervezés könnyebb volt, mint a megvalósítás. Azt találtuk ki ugyanis, hogy nem készen vásároljuk a magaságyásokat, hanem saját kezűleg gyártjuk le. A területrendezés és faanyagrendelés után ott álltunk egy csomó natúr deszkával, amit behordtak a diákok az udvarra és elkezdődött a munka. Némi kézi csiszolás után lenolajjal beeresztették a deszkákat. Az idősebb fiúk végezték a legnehezebb, de roppant látványos munkát: csákánnyal feltörték a talajt és beásták a tartóoszlopokat, majd kifúrták és összecsavarozták a deszkákat 3 óriási ládává. Nagyon büszkék voltak magukra, igazi „férfimunkát” végeztek. Utána következett a festés. Borovi fenyő színt választottunk, mivel az iskola nyílászáróihoz ez illik. A festés népszerű munka volt, mindig akadtak jelentkezők. Sok diák akkor fogott életében először festőecsetet a kezébe, lelkesen, néha túlzott bőkezűséggel bántak a festékkel. Párhuzamosan történt a raklapok (kevésbé népszerű) csiszolása, lenolajos lekezelése és festése. A magaságyásokat és a raklapokat fóliával béleltük, hogy a fa tartósságot növeljük. Az ágyásokba alulra mulcs került, amit a tornateremben történő munkák miatt csak hosszú úton, az épületet megkerülve lehetett betalicskázni. A termőföld beszerzése sem volt egyszerű, megbízható szállítót kellett keresnünk. A hatalmas ládák nyelték a földet, sokszor fordultunk a talicskákkal. Végül készen állt minden az ültetésre.

Közben beszereztük a Madártani Egyesülettől az odukat és a tájékoztató táblákat. Kihelyezésük nagy örömet okozott a lányoknak.

Grafikus kolléganőnk graffitit készített a madársarokba. A szárnyfesztávolságok a valóságnak megfelelő méretűek, látható, mekkora a fakókeselyű, a réti sas, a fülesbagoly, a holló és a fecske. A járó felületet jelentő betonra a lábnyomokat nem tudtuk megfesteni, ugyanis az eső a munka végső fázisában szakadatlanul esett. A festékeket elraktuk, ez a munka nyár végére elkészül. Sajnos a laminált tájékoztatók egy része is szétázott, ezeket újra kell gyártanunk bőségesebb szegélyeket hagyva a lamináláskor.

A palackkert a palackgyűjtéssel kezdődött. Megpróbáltuk az elhelyezés legszebb formáját megtalálni. Ügyes kezű diák fúrta fel a téglafalra a palackokat rögzítő kampókat. A beültetés kolléganők munkája, próba jellegű, nem tudni, melyik növény érzi majd jól magát ilyen speciális körülmények között. Kísérletnek úgy is nagyon hasznos, ha nem minden növény marad életben.

A következő fázisban összeállították a komposztálót a közösségi szolgálatos diákok. A fiúk beásták az állomástáblákat

A legélvezetesebb munka az ültetés volt. Kolléganők és diákok egyaránt nagy örömmel végezték. A növénylistánkat az adott bolti választékhoz kellett igazítanunk, szerencsére a legtöbbje megvolt.

Az elkészült tanösvény állomásai:

  • Fénykedvelő növények
  • Fűszerkert
  • Árnyéktűrő növények
  • Függőleges kert/Palack-kert
  • Kúszónövény kert/Raklap-kert
  • Madárvárta
    • Röpképek
    • Oduk
  • Komposztáló

A Tanösvényt megnyitottuk 2018. június 29-én.

A nyári szünetben a növények ápolását ügyeleti rendben beosztottuk.

A projekt megvalósulásának tervezett és megvalósuló hatása:

  1. Az eddig használaton kívüli terület biológiai aktivitásának kialakítása
  2. Aktív természettudatosságra nevelés, mivel diákokat vontunk be a megvalósításba
  3. Ökoszemlélet erősítése, palackok újrahasznosítása, komposztálás megtanulása
  4. Élménypedagógia lehetősége – elsősorban a következő tanévtől
  5. Belvárosi diákoknak kertgazdálkodási ismeretek nyújtása

A projekt nem tervezett hatása:

  1. A diákok saját, kétkezi munkájának értékessége, eredményessége
  2. A kollégák lelkesedése, tevékeny részvétele
  3. A nem szakos kollégák növénytani, szakmai ismereteinek, hozzáértésének felszínre kerülése
  4. Ötletbörze a további hasznosításra

Disszemináció:

  1. Már jeleztük a kerületi híreket közlő, országos sugárzású csatornának, hogy Belvárosi Tanösvény készült. A nyári szünet után a helyszínre kijönnek, és bemutatják a projektet.
  2. A Határtalanul pályázat kapcsán négy éve partnerünk a Bánffyhunyadi Octavian Goga Elméleti Líceum, az iskola magyar tagozatos osztálya természettudományos profilú. A pályázatokban minden évben meg kell nevezni azt a közös projektet, amit a diákok együtt végeznek. A 2018-as évben a Tanösvényen végzett további munkát jelöltük meg.
  3. A Belső-Pesti Tankerületi Központ egy belső pályáztatással forrást biztosít a fenntartáshoz. A pályázat kitétele, hogy az eredményeket az érdeklődő iskoláknak bemutassuk.

 

Képek

Budapest, 2018. 07. 19.

Domszky Ildikó, szakmai megvalósítás vezetője

Gimnázium

1063 Bp. Munkácsy Mihály utca 26.  
Email: titkar@kolcsey-bp.hu
Telefon: 311-4684
Fax: 312-1459
Honlap: https://www.kolcsey-bp.hu
OM azonosító szám: 035232

Fenntartó

Belső-Pesti Tankerületi Központ
1071 Budapest, Damjanich utca 6.
Email: belsopest@kk.gov.hu
Honlap: http://kk.gov.hu/belsopest

Copyright © 2024 Budapest VI. Kerületi Kölcsey Ferenc Gimnázium. Minden jog fenntartva.