Budapest VI. Kerületi Kölcsey Ferenc Gimnázium
 

A Kölcsey Gimnázium Örökös Ökoiskola, 2019. óta gondozzuk az iskola hátsó udvara létesített Belvárosi Tanösvényt, 2023 tavasza óta közösségi komposztálót működtetünk. A kilencedikes ökoszemléletű osztályaink minden évben bekapcsolódnak a kert gondozásába, s megtanulják a komposztálást. A Kölcsey Gimnázium díjazott lett az UNESCO Társult Iskolák Hálózatán belül meghirdetett, fenntartható fejlődés és fenntartható életmód pályázaton. A program megvalósulásának beszámolója itt olvasható.

A pályázat előkészítése

A pályázatra megjelölt helyi cél iskolánkban azonosított problémákra keresi a választ. A problémákat egy kérdőíves felméréssel azonosítottuk.

A két fontos teendőt látunk magunk előtt:

(1.) a diákjainknak a fenntarthatósággal kapcsolatban vannak ismereteik, azonban az autentikus források tekintetében van edukációs feladatunk.
(2.) diákjaink korosztályában létezik a klímaszorongás megélése, így a helyi cselekvés ennek enyhítésére törekszik.

A projekt előzménye: a kérdőíves felmérés értékelése

2023 márciusában kérdőíves felmérést végeztünk a 11. évfolyamon, amely a természettudományos tárgyakkal kapcsolatos attitűdöt vizsgálta, ezen beül a fenntartható fejlődéssel kapcsolatos önreflexióra volt kíváncsi. A kérdőívet 132 diák töltötte ki, a válaszadás önkéntes és névtelen volt. Hipotézisünk az volt, hogy diákjaink a fenntartható fejlődést - a környezeti dimenziója miatt - általában természettudományokkal leírható célnak tartják. A kifejthető válaszokból kiderült, hogy a fenntarthatóság ügyét minden válaszadó környezetvédelmi kérdésként kezeli, ezért nem azonosítanak társadalmi és gazdasági problémákat.

Szerettük volna megtudni, hogy a fenntarthatósággal kapcsolatos kérdéssel hol találkoznak a tanulók. 72 fő (55 %) állítja, hogy nem hallott szakemberek által megfogalmazott fenntarthatósági célokról. Az egyik kérdés a téma előfordulásának színtereit azonosítja. (Színterek: barátokkal beszélgetve; iskolában, órán; családban; közösségi médiában). A válaszok azt mutatják meg, hogy a diákok e témában ugyanannyian érzik relevánsnak az iskolai, tanórai közeget, mint a közösségi médiát (71 fő + 72 fő). Látható, hogy az iskola tudásmonopóliuma nem kiugró, és az is, hogy a magánéletben (barátok, családok 44 fő + 52 fő) körében is felmerülő témáról van szó.

Az utolsó kérdéssel arra voltunk kíváncsiak, hogy milyen mértékű a tanulók körében a klímaszorongás, a válaszadók hány százaléka fél a klímaváltozás hatásaitól, valamint azt, hogy miként értékelik a jövőre ható cselekedeteiket. A válaszadók közül 10 diák (7,6 %) állította, hogy nem fél. A válaszadók nagyrésze a félelmet megéli (74,2%), és csupán 22 fő (16,6 %) gondolja úgy cselekedetével képes befolyásolni a jövőt.

Feladatunknak tartottuk a klímaszorongás enyhítését. Ezt úgy próbáltuk elérni, hogy a diákoknak saját élményt biztosítunk a termőföld védelmére, a közösségi komposztáló működtetésével. Szeretnénk, ha diákjaink bíznának abban, hogy a személyes cselekvésnek van hatása a jövőre.

A pályázat megvalósítása

9. évfolyamos ökoszemléletű osztályt bevontuk a Belvárosi tanösvény és közösségi komposztáló fenntartásába. A kortárs segítők a felsőbb évfolyamos diákok, akik e témában mentorként voltak jelen, és akik ezt a videót készítették:

Az iskola hátsó udvarán, egy sittel borított területen létrehoztunk a „Belvárosi tanösvényt”, ahol különböző kerteket építettük: palackért, függőleges kert, raklapkert, magaságyás, madárvárta. Ezeket a területeket a diákokkal műveljük, gondozzuk.

Egy osztály diákjai kiépítettek egy közösségi komposztálót, ehhez a helyi önkormányzat adott anyagi támogatást. Ezt kiegészítve készítettük el az ökoszemléletű osztály diákjaival a gilisztakomposztálót. Megismerkedtek a diákok a permakultúra elméleti alapjaival, mely elmélet megalapozza a gyakorlati munkát.

A biodiverzitás fontosságának bemutatására több osztállyal eljátszottuk a Web of life (életháló) játékot.

Kiemelt esemény volt a szeptember 15-én tartott szülő-tanár találkozó, amikor az iskola „kertjében” közös vacsorán vettek részt a szülők és tanárok. Ez kb. 350 fős rendezvény volt, melyen bejárták a szülők a tanösvényt.

Gimnázium

1063 Bp. Munkácsy Mihály utca 26.  
Email: titkar@kolcsey-bp.hu
Telefon: 311-4684
Fax: 312-1459
Honlap: https://www.kolcsey-bp.hu
OM azonosító szám: 035232

Fenntartó

Belső-Pesti Tankerületi Központ
1071 Budapest, Damjanich utca 6.
Email: belsopest@kk.gov.hu
Honlap: http://kk.gov.hu/belsopest

Copyright © 2024 Budapest VI. Kerületi Kölcsey Ferenc Gimnázium. Minden jog fenntartva.