Budapest VI. Kerületi Kölcsey Ferenc Gimnázium
 

Megjelent az OKTV jövő tanévi versenykiírása, az alábbi oldalon olvasható:

http://www.oh.gov.hu/kozoktatas/oktv/oktv-2012-2013-versenykiiras

Az alábbiakban összegyűjtöttük azokat a tantárgyakat, amelyek esetében pályázati vagy zárt helyi dolgozat - témát kell választani, s a fölkészülést érdemes minél korábban megkezdeni.

2.1. Pályázatos tantárgyak

2.1.1. Földrajz

A pályamunkák témái (a pályamunka címe a témacímtől eltérő is lehet):

1. Lakóhelyem időjárásának jellemzői (Bemutatni és értékelni lehet a lakóhely (település/kistáj) korábbi és aktuális időjárási jellemzőit, valamint ezek egykori és jelenlegi hatását a helyi társadalomra, gazdaságra. Be lehet mutatni mérési adatok alapján a napsütéses órák számát, a csapadék mennyiségét, a szél erősségét stb., akár az országos átlagértékekhez viszonyítva, s az esetleges időbeli változásokat is elemezni lehet. (A levegőminőségre és -szennyezésre is ki lehet térni, és a vizsgált területről akár ún. zuzmótérkép is készíthető.) Célszerű bemutatni, hogy miként hasznosított/hasznosít ezekből egy konkrét természeti erőforrást a helyi társadalom és gazdaság, valamint fel lehet tárni, hogy milyen aktuális problémák vannak ezen a téren, és milyen fejlesztési, változtatási lehetőségek vannak még.)

2. Ipari felhasználású nemfémes ásványi nyersanyagok bányászata és hasznosítása Magyarországon (Jellemezni lehet Magyarország ipari felhasználású (azaz nem kifejezetten építőipari felhasználású) nemfémes ásványi nyersanyagvagyonát, értékelni lehet ezt európai összehasonlításban. Be lehet mutatni és össze lehet hasonlítani ezen nyersanyagok képződésének korát és folyamatait, jelenlegi területi elhelyezkedésüket, a fontosabb lelőhelyeket jellemezni lehet geológiai szempontból, elemezni és értékelni lehet a bányászat jellemzőit és az ezzel járó környezeti kockázatokat. Bemutatni és elemezni lehet a nyersanyagok elméleti és konkrét hazai felhasználási formáit. Célszerű részletesen bemutatni egy konkrét lelőhelyet geológiai és bányászati szempontból, valamint a bányászott nyersanyag hasznosítását.)

3. Lakóhelyem egy termelő (mezőgazdasági vagy ipari) vállalatának gazdaságföldrajzi jellemzése és környezethasználatának bemutatása (Bemutatni és értékelni lehet adott vállalat beszerzési és együttműködési kapcsolatrendszerét földrajzi szempontból, anyag- és energiaigényét, ennek időbeli változását, ezenkívül termelési jellemzőit, termékpalettáját, az alkalmazott technológiákat, foglalkoztatási, munkaszervezési ismérveket. Fontos lehet az értékesítés, szállítás, logisztika jellemzőinek bemutatása. Mindezt környezeti oldalról is fontos körüljárni, tehát többek közt a vállalat vízhasználati és -kezelési, levegőtisztaság-védelmi, talajvédelmi, hulladékgazdálkodási stb. tevékenységét is fel lehet tárni földrajzos szemmel, és be lehet mutatni, amennyiben ezeknek van jelentősége a cég tevékenysége és a hatásviselők (lakosság, környezet, természeti értékek) szempontjából.)

4. Lakóhelyem kiskereskedelme földrajzos szemmel (Be lehet mutatni a lakóhely (település/városrész, kerület/kisebb térség) kiskereskedelmét, jellemzőit, azok változását, a különböző kiskereskedelmi szolgáltatásokat, szolgáltatókat. Felmérni és elemezni lehet ezek területi elhelyezkedését, ezek okait, s az esetleges változásokat. Bemutatni és értékelni lehet a kapcsolódó infrastruktúrát. (Kínálati oldal.) Meg lehet próbálni felkutatni a vásárlói szokásokat és ezek földrajzi jellemzőit, akár általánosan, akár néhány konkrét egységen keresztül. (Keresleti oldal.). Fel lehet tárni a lokális kiskereskedelem fejlesztési lehetőségeit.)

5. Magyarország és Ausztria demográfiai és népességföldrajzi összehasonlítása (Idősoros adatok segítségével össze lehet hasonlítani a két ország demográfiai jellemzőinek alakulását, közte a népességszám változását, a születések, halálozások számát, a vándorlási egyenleg alakulását, a korosztályos megoszlást stb.. Ezeket az Európai Unióra jellemző értékekkel, trendekkel is össze lehet vetni. Emellett fel lehet tárni és elemezni lehet statisztikai adatok és térképek segítségével a népesség elhelyezkedésének területi és települési különbségeit a két országban, ezek esetleges időbeli változásait.)

2.1.2. Magyar nyelv

A pályamunkák témái:

  1. Nép és nyelv. A puszták népének nyelvhasználata Illyés Gyula műve alapján
  2. A nyelvi paródia eszköztárának bemutatása két - szabadon választott - kortárs életműben
  3. A figura etymologica története nyelvünkben

2.1.3. Mozgóképkultúra és médiaismeret

A projektfeladat témái:

1. A mellékelt két fénykép[1] összekapcsolásával készítsen minimum három, de legfeljebb öt szereplős, tíz percnél nem hosszabb rádiójátékot!

 

 

A CD-n vagy DVD-n beküldendő szabványos (pl. wav) formátumú hanganyaghoz csatolja a rádiójáték szövegkönyvet és az egyes karakterek rövid (8-10 soros) jellemzését!

Az anyaghoz mellékeljen munkanaplót, melyben ismerteti a képek és az azok alapján elkészített rádiójáték kapcsolatát, bemutatja a rádiójáték koncepcióját (figyelembe véve a rádiójáték műfaji sajátosságait), a szereplőválasztás szempontjait! Vázolja a megvalósítás során adódó fontosabb döntési helyzeteket és az elkészült munkával kapcsolatos észrevételeit, végül értékelje saját munkáját!

 

 

2.Készítsen fotóriportot egy olyan eseményről, amelynek előkészítését, magát az eseményt és annak következményeit is figyelemmel kísérheti (akár a szalagavató vagy egy új típusú közlekedési eszköz forgalomba helyezése is lehet ilyen esemény)!

A 8-12 képből álló fotósorozatot egyenként lássa el képaláírással, majd adjon címet a fotoriport egészének is! Az anyaghoz mellékeljen a választott eseményről szóló, a fotoriport műfajnak megfelelő, 3500-4000 karakterben megfogalmazott riportot!

A képsorozatot digitális formában (300 dpi felbontásban) küldje el.

Munkájához mellékeljen munkanaplót, melyben ismerteti a riportban megfogalmazott esemény kiválasztásának hátterét, motivációját, bemutatja a koncepciót, vázolja a megvalósítás során adódó fontosabb döntési helyzeteket és az elkészült munkával kapcsolatos észrevételeit, végül értékeli saját munkáját!

 

 

3.Készítsen filmetűdöt Lassú-gyors-lassú címmel legalább három, de ötnél nem több olyan folyamat (pl. hintázás) alapos mozgóképes feldolgozására építve, amelynek a ritmusváltozásait jellemezheti a lassú-gyors-lassú „képlet”, majd szervezze az alapanyagot a legkifejezőbb montázsszerkezetbe!

Munkájához mellékeljen munkanaplót, melyben bemutatja az eredeti koncepciót, vázolja a megvalósítás során adódó fontosabb döntési helyzeteket, az elkészült munkával kapcsolatos észrevételeit, végül értékelje saját munkáját!

 

Az esszé témái:

 

1.Készítsen filmelemzést Szász János Ópium (2007) című magyar filmdrámája alapján A szerepjáték metakommunikatív eszközeinek szerepe a jelentés megkonstruálásban címmel! Megállapításait támassza alá megfelelő filmrészletek konkrét és alapos státuszjáték-elemzéseivel!

 

2.Írjon elemző esszét Online személyiségek címmel, amelyben személyes interjúkra építve valamint megbízható forrásból álló szakanyagok tanulmányozásával megvizsgálja, hogy milyen alkalmazásokban, milyen eszközökkel, milyen mélységben, és milyen célból konstruálnak az emberek maguknak online személyiséget! Néhány szemléletes példával mutassa be a valóságos és a virtuális személyiség kapcsolatát! Az esszében térjen ki a virtuális én-jelenség legfontosabb problémáira is!

 

3.Készítsen elemző tanulmányt a közösségi hálózaton szerveződő valamely olyan csoportról, amelynek tagjai aktív állampolgárként[2] fejtenek ki társadalmilag hasznosnak tűnő tevékenységet valamely jól meghatározható területen és céllal!

(Az elemzés többek között a szerveződés módjára, a kommunikációs aktusok gyakoriságára és módjára, a társadalmi hasznosság mibenlétére, annak igazolhatóságára és számos további fontos szempontra vonatkozhat).

Dolgozza fel a webes felületeken elérhető anyagok segítségével a szerveződés módját, a hálózaton belüli és azon túli aktivitásokat, majd lehetőség szerint lépjen kapcsolatba a közösség tagjaival, ismerje meg közvetlenül is tevékenységüket, ambíciójukat!

Kutassa, majd az esszében mutassa be és kritikai szemlélettel értékelje a csoport tevékenységét, mint a „social media” megvalósulási formáját!

 

2.1.4. Művészettörténet

A pályamunkák téma- és irodalomjegyzéke:

1. Makovecz Imre: Római katolikus templom. Paks, 1987-1990

  • Frank János: Makovecz Imre. Budapest, 1980.
  • Gerle János: Makovecz Imre műhelye: tervek, épületek, írások, interjúk. Budapest, 1996.
  • Gerle János: Makovecz Imre: Tervek, épületek, írások, 1959-2001. Budapest, 2003.


2. Marton László: Liszt Ferenc (1985, bronz, 250 cm, Budapest, Liszt Ferenc tér)

  • Gergely M.: Koronatanúnk Marton László, Művészet Barátai, 1996/2.
  • Heitler L.: Marton László, Budapest, 1985.
  • Heitler L.: Szobrok és gondok - beszélgetés Marton Lászlóval, Művészet, 1987/ 11-12.
  • Kratochwill Mimi: Marton László szobrászművész, Tapolcai Városi Múzeum Közleményei I., 1989.
  • Kratochwill Mimi: Marton László, Budapest, 1992, Tapolcai Polgármesteri Hivatal.
  • Marton László: Életutam - The Way of My Life, Marton Galéria, 2010, Szerk.: Marton Lászlóné és Marton Marianna Kinga

 

3. Ferenczy Károly: Madárdal

 

  • Ferenczy Károly (1862-1917) gyűjteményes kiállítása. Szerk.: Boros Judit, Plesznivy Edit, kiállítási katalógus, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 2011.
  • Genthon István: Ferenczy Károly. Budapest, 1963.
  • Sármány-Parsons Ilona: Ferenczy Károly. Budapest, 2008.

 

4. Barcsay Jenő: Szentendrei mozaik, Művelődési Ház, 1970.

Barcsay: A szentendrei mozaik, katalógus, 1970, Műcsarnok, Budapest, Németh Lajos előszavával

Barcsay Jenő festőművész kiállítása (1957). - Budapest, 1957.

Barcsay Jenő festőművész gyűjteményes kiállítása (1966 Ernst Múzeum Budapest). - Budapest, 1966.

Barcsay Jenő. Petényi Katalin (szerkesztő). - Budapest, 1974.

Barcsay-szám. Művészet, 1974/2., 3–29.

Bojár Iván: Vallomás egy műalkotásról: Barcsay Jenő szentendrei mozaikja. Budapest, 1975.

Genthon István: Barcsay Jenő. Budapest, 1974.

László Gyula: Barcsay (A művészet kiskönyvtára 44.). - Budapest, 1963.

Petényi Katalin: Barcsay Jenő. - Budapest, 1986.

 

2.1.5. Rajz és vizuális kultúra

A verseny anyaga:

 

Összefoglaló téma: „JÖVŐIDŐ”

A jövő igazi tulajdonosai a fiatalok. Nem csak megélik, de meg is teremtik. Érdemes tehát végiggondolni lehetőségeit és problémáit, elképzelni arcát, látványát, működését, és kifejezni a művészet eszközeivel.

 

Az első forduló választható területei és feladatai:

 

1) Képzőművészeti alkotás

Készítsen olyan alkotást, amelyben kifejezi a közeli vagy távoli jövő valamilyen személyes vagy általános emberi, tárgyi-környezeti, természeti jelenségét, alakját, formáját, eseményét. A megközelítés lehet komoly, de humoros is.

A műfajok, anyagok és technikák közül szabadon lehet választani. Beküldhető grafika (egyedi vagy sokszorosított), képregény, festmény, plasztika (szobor, dombormű, plakett stb.) fotó. Készíthető mű a kortárs képzőművészet műfajaiban is, de multimédiás alkotás nem. Ha sorozatot készít, akkor az legfeljebb három (fotónál öt) darabból állhat. Digitális „öregítő” program egyszerű alkalmazása nem elégséges!

 

2) Kommunikatív tervezés

Választható:

a) A „JÖVŐ SZÁZAD REGÉNYE” címmel készítsen könyvtervet Jókai Mór regénye szövegének felhasználásával (http://mek.oszk.hu/00800/00846/html/). A könyv formátuma, címlapja, kötése, tipográfiája fejezze ki azt, hogy ön szerint milyen lesz a stílusa a jövő századnak.

A munkát számítógépes szövegszerkesztővel, vagy kiadványszerkesztővel kérjük elkészíteni.

Beadandó a tipográfiai terv eredeti színhelyes nyomata:

  • a külső borító (első, hátsó),
  • a tartalomjegyzék,
  • egy szöveges oldal fejezetcímmel és oldalszámmal,
  • és amennyiben van, egy illusztrált oldal.

b) A „JÖVŐ MÚZEUMA” címmel készítsen honlapot egy múzeumhoz. A múzeum lehetőleg a szűkebb környezete valamelyik múzeumának (helytörténeti, képzőművészeti, stb.) anyagát ismertesse. Az adott anyag feldolgozása, bemutatása tükrözze elképzelését a jövő múzeumának kiállítási megoldásairól, stílusáról.

A munkát számítógépes szövegszerkesztővel, vagy kiadványszerkesztővel kérjük elkészíteni.

Beadandó a honlap terv eredeti színhelyes nyomata maximum A/3-as méretben:

  • a főoldal a menüsorral,
  • a galéria menüpont a múzeumi gyűjtemény részeivel,
  • egy műtárgy képe, címe és magyar nyelvű ismertetője,
  • egy szabadon választott oldal.

 

3) Tárgyalkotás, környezettervezés

Választható:

a) „MILYEN LESZ?” címmel készítsen látványtervet, egy ön számára fontos, vagy jellegzetes hely (pl. utcakép, városkép, építmény) jövőbeli megjelenésének bemutatására. Az anyagok, eszközök és technikák közül szabadon választhat. A terv lehet szabadkézi, sokszorosított vagy számítógéppel készített, akár montírozott. Számítógéppel készített munka esetében a kinyomtatott lapokat kérjük.

Beadandó:

  • a helyszín fotója a jelenlegi állapotról (fekete-fehér, vagy színes) A/4 méretben,
  • a jövőben elképzelt állapot látványtervének eredeti színhelyes nyomata maximum A/3 méretben,
  • a látványtervhez fűzött magyarázat szövege a munkanaplóban legfeljebb egy oldal terjedelemben.

b) „ÉKSZER A JÖVŐNEK” Az ékszer az ember egyik legszemélyesebb tárgya. A testünkön hordjuk, rólunk szól. Az ékszer kiegészíti öltözékünket, azaz kiemeli, esetleg elrejti valamely testi tulajdonságunkat, vagy csak éppen tetszik. Van olyan ékszer, ami hitünkről, családi állapotunkról tájékoztat. Az ékszer lehet talizmán is, melynek gyógyító hatást, szerencsét hozó szerepet tulajdonítunk.

Képzeljen el valakit (vagy sajátmagát) 18-20 év múlva, próbálja elgondolni a megjelenését és egyéniségét, érzelmeit, vágyait, hitét. És ennek alapján tervezzen olyan ékszert, amilyenre akkor majd szüksége lehet.

Beadandó:

  • az ékszer eredeti méretű és formájú modellje, a tervezett anyagok imitálásával (nem várunk értékes anyagokat és ötvös szaktudást),
  • látványterv az ékszerről viselet közben, jellemző nézetből, A/4 méretben,
  • legfeljebb egy oldalas leírás a munkanaplóban, ami tartalmazza a személy testi-lelki tulajdonságait, vágyait, az adott ékszer funkcióját, és az ékszer anyagát, szerkezetét, elkészítésének módját, formáját.

2.1.6. Történelem

A pályamunkák témái:

1. "Bethlen Gábor emlékezete" - A fejedelem és országa: Erdély gazdasága, társadalma, művelődése Bethlen Gábor uralma alatt.
Szakirodalom:
Bethlen Gábor. In: Oborni Teréz: Erdély fejedelmei. Bp. 2002. 95-125.
Makkai László: Bethlen Gábor és az európai művelődés, Századok, 1981. 4. sz. 673-697. old.

2. Az olasz egységmozgalom magyarországi visszhangja 1848-1871

Szakirodalom:

Jászay Magda: Párhuzamok és kereszteződések. A magyar-olasz kapcsolatok történetéből. Gondolat, Bp., 1982. 336-368.

Hahner Péter: Risorgimento. Az egységes Olaszország létrejötte. Rubicon, 2011/3-4. szám, 66-73. old.

 

3. Kuláksors lakóhelyemen 1948-1956

Gyarmati György: A Rákosi korszak. ÁBTL-Rubicon, 2011. 183-199.old

Hantó Zsuzsa: Kulákok. Megkülönböztetés, megtörés, megsemmisítés. Rubicon, 2010. 9. szám, 44-57.old.

Nagy József: A kulákkérdés és megoldása 1948-1953 közötti években, Múltunk 1999. 3 szám 41-97.old.

2.1.7 Dráma

Az elméleti pályamunka témái:

1.       Rendezői expozé – Örkény István: Pisti a vérzivatarban

Foglalja össze a játszó szereplőknek a próbafolyamat kezdetekor, hogy a kiválasztott művet miért akarja bemutatni, milyen formai, színháztechnikai, jelmez és stiláris megoldásokban gondolkodik. Milyen dramaturgiai beavatkozást végez a szövegen, ezt indokolja meg! Illusztrálja a dramaturgiai beavatkozást egy kb. 4 oldalas szövegrészen (egy ön által kiválasztott jeleneten). Milyen színészi karakterekben gondolkodik, és milyen színjátékos stílust, színészvezetési elképzelést tart fontosnak ismertetni a társulattal?

 

2.       Dráma táblázatban – Elemezze Shakespeare Szentivánéji álom című drámájának valamelyik, ön által fontosnak ítélt egyik színét, jelenetekre bontva! ( A szín legalább három jelenetből álljon.)

Az elemzést a következő táblázat szerint végezze: Jelenet/ Szereplők /Cselekmény/ Rendezői gondolat/ A megvalósítás formai elemei (díszlet, jelmez,kellék, zene, világítás)/ Egyéb (az eddigi kategóriákba nem beleférő gondolat, dramaturgiai megoldások, színészi mozgások stb.).

 

3.       Ballada színpadra alkalmazása/alkalmassá tétele színpadi munkára/átdolgozása mai színpadra

Arany János: Bor vitéz vagy Zács Klára

 

A gyakorlati feladat témája:

Jelenet, párbeszéd, monológ

A versenyzők feladata Örkény István A színész halála vagy A pogány Süttő fia Süttő gondolatai…vagy A végzet című egyperces novellája 8-10 perces feldolgozásának megtervezése, elkészítése és rögzítése alapvető dramatikus formák alkalmazásával (pl.: állóképek, monológ(ok), jelenet(ek), párbeszéd(ek) készítésével.) A feldolgozás a novellában szereplő vagy nem említett személy(ek) szempontjaiból egyaránt történhet.

 

2.2. Nem pályázatos tantárgyak

2.2.9. Magyar irodalom

A verseny egy kategóriában és három fordulóban zajlik. A versenyzőknek az alábbiakban megadott témák közül egyet ki kell választaniuk, és abban különösen elmélyülve kell felkészülniük a versenyre.

A verseny anyaga

A választható témák:

1. Sinka István költészete
2. Gárdonyi Géza regényei (Isten rabjai, A lámpás, Ida regénye, A láthatatlan ember, Egri csillagok)
3. Örkény István drámái
4. Szolzsenyicin írói világa



[1] A fényképeket Vancsó Zoltán fotóművész készítette (Salföld 2001, megtekinthető itt: http://www.photovancso.com/gallery/uid/3/picture/127; Budapesti utcán, 2002, megtekinthető itt: http://maimanohaz.blog.hu/2011/09/12/budapest_pozitiv_fotokiallitas_a_mai_mano_hazban

Gimnázium

1063 Bp. Munkácsy Mihály utca 26.  
Email: titkar@kolcsey-bp.hu
Telefon: 311-4684
Fax: 312-1459
Honlap: https://www.kolcsey-bp.hu
OM azonosító szám: 035232

Fenntartó

Belső-Pesti Tankerületi Központ
1071 Budapest, Damjanich utca 6.
Email: belsopest@kk.gov.hu
Honlap: http://kk.gov.hu/belsopest

Copyright © 2024 Budapest VI. Kerületi Kölcsey Ferenc Gimnázium. Minden jog fenntartva.